suAtu ceRita...

suAtu ceRita...
kitA aDa piLihan...

Saturday, September 25, 2010

Kronisme

semalam (25/09/2010), dato seri saphie afdal yg juga merupakan menteri kabinet, ahli parlimen semporna merangkap naib presiden UMNO telah berkunjung ke Kg Hidayat Batu 4 buat julung2 kalinya.. Apa yang aku tahu beliau datang untuk merasmikan dewan serbaguna yang baru saja siap di bina di kg Hidayat.. Berpusuh-pusuh orang kg dtg, malah dari kg seberang pun dtg, tidak kira usia dan latar belakang, dari kecil sehinggalah yang tua,.. tapi aku faham sgt, orang kg dtg bukanlah kerana semata2 untuk berjumpa dengan Dato seri, tetapi majoritinya dipengaruhi faktor-faktor lain, seperti kehadiran artis jemputan Den Bisa
( artis tempatan )..

Dipendekkan cerita, kehadiran dato seri bukanlah membawa tangan kosong, pasti ada saja buah tangan untuk warga kampung seperti bantuan untuk orang yang berhak mendapatkannya.. warga emas, orang miskin, ibu tunggal, anak yatim piatu, oku dan sama waktu dengannya.. Tetapi seperti biasa, ada je ketidak puasan hati di kalangan orang kampung.. Dari segi pengamatanku, ketidakpuasan hati mereka ada asasnya.. mereka merungut bantuan-bantuan yang di salurkan hanya di berikan kepada rukun tetangga, dengan bahasa kasarnya KRONISME jkk@ketua kg tersebut.. sehingga ada ibu berstatus Balu, merungut kalau dia datang ke majlis tu pun dia takkan dapat apa-apa... hanya di berikan kepada orang tertentu dan dekat dengan Jkk tersebut.. ini kerana mungkin Jkk tersebut bertanggungjawab menyenaraikan orang-orang yang berhak mendapatkan bantuan.. tetapi mengapa rata-ratanya ahli kaum keluarganya sahaja??? beliau tidak amanah.. beliau tidak buat kerja.. orang seperti ini hanya merugikan negara je..

Ini baru SINDROM KRONISME peringkat kecilan.. bagaimana pula di peringkat yang besar.. situasi seperti ini selalu berlaku, tetapi tiada siapa yang mengendahkannya.. JKK, ketua Kg tidak berfungsi seperti sepatutnya.. mereka gagal menyalurkan permasalahan yang di hadapi oleh orang-orang kG. Mereka hanya mementingkan diri mereka tanpa mengambil tahu masalah-masalah masyarakat setempat.. padahal, realiti hari ini, ramai lagi orang-orang kG yang tersepit oleh dek pembangunan, sistem birokrasi negara.. sedangkan, siapalah mereka ini,.. mereka perlukan bantuan.. mereka hanyalah orang kG yang meng Iya dan menidakkan.. kerna mereka terdiri daripada yang tidak tahu membaca dan kurang arif mengenai perkara-perkara sebegini..
Dan, JKK@KETUA KG perlu berubah, bertanggungjawab terhadap amanah tugas yang di berikan.....

No comments:

Post a Comment