suAtu ceRita...

suAtu ceRita...
kitA aDa piLihan...

Monday, January 3, 2011

Azam baru vs Azam sebelumnya...

Haiii..

Baru malam ini tergerak hati untuk menulis dalam blog ni..hehe.

Sebelum itu rasanya tidak terlewat lagi untuk aku mengucapkan selamat tahun baru kepada semuanya... Sebut sahaja tahun baru, sepertinya sudah menjadi budaya untuk orang membuat atau merencana azam baru di tahun yang baru.. Dan semestinya azam itu adalah sesuatu yang ingin dan mahu di lakukan oleh seseorang.. Ada yang mungkin azam itu telah tertunai ataupun terlaksana dan tidak dinafikan  juga ada yang tertunggak ataupun gagal dilaksanakan.. Tidak menghairankan kerana ianya bukanlah sesuatu yang mudah, kerana kita tahu dewasa ini, cabaran dan dugaan itu sangat mencabar..

Namun, kegagalan itu seharusnya bukanlah jawapan kepada kita untuk menjadi seorang yang "tewas", kerana aku percaya kegagalan itu juga merupakan satu kejayaan.. Apa yang penting kita sudah berusaha sebaik mungkin dan kita sudah buat yang terbaik bagi diri kita.. Jangan pula kita mengatakan fasal kegagalan dan kekecewaan, walhal kita hanya tahu menunggu bulan jatuh ke riba..huhuhu.. sebaliknya senyumanlah menerima kegagalan itu di sebalik kita telah usahakannya lalu bertawakal..


Bagi aku, seperti hari-hari sebelumnya, masih mengharapkan sesuatu daripada perkataan baik., Segala-galanya tentang perkataan "baik". Baik dari pelbagai sudut.. Aku mahu membuat sesuatu yang terbaik untuk diriku juga buat keluarga tercinta.. Mahu menjadi manusia yang baik, dan ingin sentiasa memperbaiki diri. Dalam apa jua perkara aku mahukan kebaikan dan kesan yang membawa kepada kebaikan.. Memang betul, kata orang kita tak sempurna, pasti ada cacat celahnya.. Tidak mungkin kita hanya boleh mengharapkan kebaikan.. ya.. aku akui perkara itu, ia terlalu sukar kerana dunia ini bukan milik kita, dan kita bukan hidup di dalam syurga..

Namun, seperti yang aku katakan, yang penting kita dah buat yang terbaik...hehehehehe.. Bila kita dah buat yang terbaik, hati pasti senang.. Walaupun tiada satu orang pun yang tahu..hahaha. Jangan memikirkan tentang perkara2 buruk,. pe orang kata "think positive"..

Kesimpulannya, apa jua yang kita lakukan fikirkanlah fasal kejayaan dan masa depan.. Jangan hanya tahu bermimpi dan terus berada di syurga awang-awangan.. Perlu berusaha dan buat yang terbaik.. Semoga kita terus berjaya dan mencapai segala impian dan semoga kita berada dalam keadaan yang baik-baik sahaja.. aminnnn..

No comments:

Post a Comment