Dah lama tidak menulis di ruangan ini.. di ruangan masa yang ada ini, aku mahu kongsi 1 cerita yang mungkin mempunyai mesej-mesej berguna buat aku sendiri dan rakan-rakan...hehehe.
Dulu aku belajar di salah sebuah IPT dekat Terengganu, mengambil bidang pengajian Perdagangan Antarabangsa.. Tahun 2010 aku Graduate, memegang sijil Diploma Perdagangan Antarabangsa. 3 tahun aku berjuang, dan akhirnya aku berjaya juga melaluinya.. Walaupun aku mengambil dalam bidang Perdagangan, tetapi aku lebih tertarik kepada subjek Marketing yang merupakan sebahagian bidang aku.. Entahlah, mungkin di sebabkan tenaga pengajarnya membuat aku tertarik ataupun sebab subjeknya mudah di fahami.. apa-apa je lah, yang penting aku memang minat..
Berbalik kepada tajuk, "seller" ataupun jurujual berkait rapat dengan "marketing" secara langsung., Dengan apa aku faham marketing skopnya lebih luas yang merangkumi semua perkara-perkara berkaitan dengan penjualan.. semasa belajar dulu, aku baru faham secara tersuratnya proses pemasaran, dari segi perancangan dan strategi. Baru aku faham apa yang berlaku di sekelilingku, melihat pelbagai cara peniaga-peniaga memasarkan produk jualan mereka.. Itu secara tersuratnya.. Tetapi secara tersiratnya ataupun praktiknya sebenarnya ianya ada perbezaan yang jelas.
secara realitinya, aku telah memasuki bidang pemasaran dan penjualan.. dan aku baru faham, bahawa teori dan praktikal itu sangat berbeza. Apa yang aku belajar dahulu hanyalah muqaddima ataupun persediaan bagi memasuki bidang pekerjaan yang lebih nyata.
Ada juga kawan-kawan mengatakan, "sebenarnya kita belajar subjek-subjek ni tak guna pun masa kita keja nanti.., kita keja nanti dorang ajar gak"..
hehehe.. aku memang tidak setuju. Tapi itu pendapat dia kan??. Sebenarnya, apa yang kita belajar itu semuanya penting, apa yang membezakannya pemikiran kita je. kalau kita anggap perkara itu berguna, maka ia bergunalah.
Aku berpendapat, walaupun kita hebat dalam tulisan tinta menjawab persoalan-persoalan mengenai bidang marketing mahupun seller di dalam sehelai kertas, bukan semestinya kita hebat dalam bidang pekerjaan yang lebih nyata.
Walaupun kita mendapat status pelajar cemerlang dalam sesuatu bidang, tetapi jika kita gagal mempraktiknya di alam pekerjaan atau seharian, kita bukanlah seorang yang hebat.
Walaupun kita hebat berkata-kata, berdebat dan berbahas di pentas pertandingan, tetapi jika kita gagal mempraktiknya dengan ilmu-ilmu bidang yang di ceburi, maka kita juga akan gagal.
Semasa aku kerja dahulu dekat salah sebuah syarikat pemasaran, di mana aku bertugas sebagai seller, aku adalah orang yang paling seronok sebab aku meminati bidang ini. Bercakap dengan orang ramai bukanlah sesuatu yang mudah, lebih-lebih lagi mengenai berkaitan dengan perniagaan. Tutur bahasa, personaliti, produk knowledge, mentaliti, IQ, psikologi, dan imej semuanya di perlukan. Anda memerlukan kriteria-kiteria seperti ini untuk menjadi seorang seller/marketing executif.
Ramai kawan-kawan sekerja yang berlainan latar belakang.. Dari yang memiliki kelulusan SPM sehinggalah Ijazah. Dalam bidang pekerjaan sebenarnya, yang berkait rapat dengan seller, "educated/certificate bukanlah sesuatu yang amat diperlukan, dan bukanlah juga sebagai syarat utama untuk melayakkan kita mendapatkan sesuatu pekerjaan. Apa yang lebih utama adalah pengalaman, praktikal, kebolehan kita mengaplikasi pengetahuan ke dalam bidang pekerjaan. Sebab itu aku tidak hairan jika ada yang mempunyai sijil dalam bidang marketing pun masih tidak mempunyai kerja.. kerana apa?? kerana praktikalnya kurang..
semasa kerja dahulu pun, aku yang memiliki diploma dalam bidang perdagangan masih tidak mampu mengalahkan seorang seller yang hanya memiliki KELULUSAN SPM saja. Kepetaan, kelantangannya dalam mempromosi sesuatu produk membuatkan aku kagum dan gerun kepadanya. Baru aku tahu, sijil bukanlah jaminan untuk kita mendapatkan sesuatu pekerjaan., apa yang penting kita bijak mempraktikan apa yang kita belajar dalam dunia pekerjaan.. Bukan semua orang mampu berinteraksi dengan kepelbagaian sikap manusia, bahkan seller juga berhadapan dengan karenah-karenah pelanggan yang kadang membuatkan kita menyampah.
Bagi aku, semua orang sama saja.. apa yang membezakan kita adalah pemikiran.. pemikiran mampu mengubah segala-galanya.......
Bersambung.....
No comments:
Post a Comment