suAtu ceRita...

suAtu ceRita...
kitA aDa piLihan...

Saturday, December 11, 2010

Hati keCil seOrang Ibu...


Ibu...
kaulah wanita yang telah melahirkanku
merawatku
membesarkanku
mendidikku
hingga diriku telah dewasa

Ibu...
kaulah wanita yang selalu siaga tatkala aku dalam buaian
tatkala kaki-kakiku belum kuat untuk berdiri
tatkala perutku terasa lapar dan haus
tatkala kuterbangun di waktu pagi, siang dan malam

Ibu...
adalah wanita yang penuh perhatian
bila aku sakit
bila aku terjatuh
bila aku menangis
bila aku kesepian

Ibu...
telah kupandang wajahmu diwaktu tidur
terdapat sinar yang penuh dengan keredhaan
terdapat sinar yang penuh dengan kesabaran
terdapat sinar yang penuh dengan kasih dan sayang
terdapat sinar kelelahan kerana aku

Aku yang selalu merepotkanmu
aku yang selalu menyita perhatianmu
aku yang telah menghabiskan air susumu
aku yang selalu menyusahkanmu hingga muncul tangismu

Ibu...
engkau menangis kerana aku
engkau sedih kerana aku
engkau menderita kerana aku
engkau kurus kerana aku
engkau korbankan segalanya untuk aku

Ibu...
jasamu tiada terbalas
jasamu tiada terbeli
jasamu tiada akhir
jasamu tiada tara
jasamu terlukis indah di dalam syurga

Ibu...
hanya do'a yang bisa kupersembahkan untukmu
kerana jasamu
tiada terbalas

Hanya tangisku sebagai saksi
atas rasa cintaku padamu

Ibu..., I LOVE YOU SO MUCH
juga kepada Ayah...!!!

Beberapa hari aku berada di hospital... Ini adalah pertama kali aku tengok begitu ramai pesakit-pesakit, tidak kurang yang kritikal.. Begitu gigih petugas-petugas hospital menjalankan tanggungjawab mereka tanpa rasa penat dan mengeluh. Muka mereka sentiasa di hiasi oleh senyuman yang membuatkan pesakit-pesakit berasa senang.. Mungkin itulah polisi serta prinsip mereka. Mereka telah di didik untuk menjadi insan yang sentiasa tersenyum melayan karena2 pelbagai lapisan pesakit. Mereka membantu tanpa melihat latar belakang pesakit.

Aku berada di hospital siang dan malam selama 4 hari 5 malam. Rata-rata pesakit di situ selain di awasi oleh jururawat bertugas, Mereka juga di awasi olen insan yang bernama IBU.. 

IBU....,
Demi anakmu kau tidak pernah mengenal erti penat.. Malah terlukis diraut syurga wajahmu ukiran-ukiran kesedihan, tangisan dan kerisauan tentang anakmu... Betapa mulianya engkau..

Semasa aku berada di sana sempat juga aku berbual dan bertanya kepada beberapa orang ibu mengenai masalah mereka.. ternyata mereka berada di sana hanya kerana kasih kepada anak yang terlantar kesakitan di hospital.. Hancur hatiku bila melihat airmata ibu yang mengalir dek kesedihan melihat anak mereka terlantar di hospital.. Sehingga baju dan makan tidak lagi terjaga hanya kerana risaukan anak mereka..

Aku mendekati seorang ibu di mana anaknya telah terbabit dalam kemalangan dan berada dalam keadaan kritikal. Ibu itu mengusap airmatanya lalu berkata kepadaku, "andai dapatku pindahkan kesakitan yang di tanggung oleh anakku ini kepadaku, aku sanggup mengantikan tempatnya, sambil berdoa dan mengalirkan airmata". Hancur hatiku melihatnya.. Aku hanya mampu menumpang kesedihan dan memberi motivasi serta sokongan semangat kepadanya,. Berat Mata Memandang Berat lagi Bahu memikul.. entah apa yang mereka rasakan, pasti kesedihan yang teramat sangat.

Aku berada di wad, tempat itu di penuhi oleh insan yang bernama ibu.. Malah petugas-petugas hospital pun di penuhi oleh golongan ibu.. Betapa sucinya mereka.. Betapa tingginya martabat mereka..

Pada 10/12/10 dalam pukul 9pagi, aku melihat seorang ibu menangis teresak-esak sambil di tenangkan oleh petugas hospital. Lalu aku mendekati mereka, aku pun menyapu bahu Ibu itu dan memberikan sokongan kepadanya walaupun hanya dengan kata-kata. Hanya itulah yang mampu aku katakan. Rupa-rupanya suaminya berada dalam keAdaan kritikal dan perlu di bawa ke ICU. Beberapa doktor sedang berusaha tuk merawat suaminya. Ibu itu tidak dapat mengawal kesedihanya..  terlalu sedih.. Betapa kasih sayang seorang ibu itu melampaui sempadan  antara anak dan ibu. Malah kepada sesiapa sahaja yang berada dalam keadaan kesusahan dan kesakitan, mereka turut merasakannya..



IBU........
Sesungguhnya kami tidak mampu membalas jasamu..
Engkaulah syurga kami..
Semoga TUHAN akan sentiasa melindungimu, memberikan kekuatan kepadamu, memberikanmu seluruh kebaikan..,
kerna kami tidak pernah rasa jemu dahagakan kasihmu...


Khas buat insan yang bernama Ibu..

No comments:

Post a Comment