suAtu ceRita...

suAtu ceRita...
kitA aDa piLihan...

Sunday, December 5, 2010

Proud to be Malaysian...

Harap tajuk dan isu yang aku mahu bincangkan tidaklah di pandang sebagai perkauman mahupun kenegerian.. we are Malaysian... Tetapi hanyalah mahu berkongsi sesuatu yang mungkin berguna kepada sesiapa sahaja yang merasakannya..

Aku bangga menjadi anak kelahiran negeri Sabah dan aku bangga menjadi Anak Malaysia.. Begitu juga dengan rakan2 yang lain.. Bila di tanya, pasti mereka menjawab perkara yang sama.. Kecuali kalau mereka yang kurang kesedaran sivik..

Baru2 ini kawan sekolah aku dahulu datang rumah seperti selalu. kami cerita2 kosong, tapi tidak lupa juga bercerita mengenai isu semasa, politik, dan apa2 je yang berkaitan.. kawan aku ni berbangsa kadazan dan beragama kristian. Malah aku pula berbangsa Bajau sulu dan beragama Islam. Tetapi perkara itu tidak menjadi masalah untuk kami duduk bersama, malah seringkali aku bertanya mengenai kefahaman agama mereka, begitu juga dengan dia.. Bukan nak belajar tetapi sekadar ingin tahu agar aku lebih paham dan peka mengenai sensitivi mereka..

Bagi aku perkara ini perlu, agar kita lebih berhati-hati dalam membuat sesuatu daripada mengelak menyentuh perkara2 yang boleh menyinggung perasaan orang lain. Sebenarnya sifat seperti ini sudah sinonim bagi kami masyarakat Sabah yang berbilang agama dan berpuluh2 suku kaum di dalamnya.. Sebab itu kalau kita teliti sejarah, tidak pernah sekalipun berlaku rusuhan mahupun ketegangan kaum di sini. Kenapa? kerna sifat toleransi, saling memahami serta saling hormat menghormati agama dan budaya adalah menjadi pegangan serta prinsip kami..

Aku sendiri mempunyai ramai kawan2 yang terdiri daripada bangsa serta agama lain, di Sabah serta Semenanjung. Malah aku mempunyai keluarga angkat yang beragama kristian. Bagi aku selagi kita paham serta saling hormat menghormati dan tahu batasan2 agama, perkara ini tidak menjadi masalah..Bila aku amati, sangat seronok, bersyukur jadi anak Malaysia.. Sangat menghargai kawan yang berbilang bangsa dan agama.. Sebenarnya bila kita duduk bersama dengan rakan2 yang lain, jangan terlalu memikirkan perkara-perkara yang boleh membawa perbezaan dan politik.. Perkara tu mampu melahirkan bibit2 perpecahan serta jurang antara kaum. Just keep in your mind, "kita sama saja".. Inilah sebenarnya yang mahu di terangkan dalam konsep 1 Malaysia.

Aku ingat lagi apabila ada sorang kawan tu bertanya "bila datang Malaysia"? aku pun bertanya, "Sabah ni bukan Malaysia k"? dia ketawa pastu kata, "owh ya lah".. tanpa rasa bersalah dan insaf.. Inilah punca kepada kerapuhan kita mengenai patriotisme apabila kita terlalu memikirkan perbezaan, lalu kita anggap diri kita berbeza daripada yang lain. Padahal kita adalah sama..

Pernah juga terbaca suara2 sumbang yang mengatakan semuanya Sabah nak.. "Sabah sepatutnya berterima kasih sebab dapat bergabung dengan tanah melayu".. Bagi aku perkara ini sepatutnya tidak perlu di jadikan isu.. siapa yang perlu dan harus berterima kasih tidak perlu ditimbulkan. Kerna aku percaya Sabah juga menyumbang kepada penbangunan Malaysia dan begitu juga negeri2 yang lain. Dan sewajarnya di berikan hak samarata..

kita tak perlu memikirkan sangat tentang perbezaan.. kita adalah sama. "Accept variety as a Blessing"...

No comments:

Post a Comment