suAtu ceRita...

suAtu ceRita...
kitA aDa piLihan...

Thursday, October 28, 2010

Adilkah??

emm...
lewat2 pagi nie borink pulak.. tiba-tiba terfikir nak cerita sesuatu.. fikir punya fikir, terlintas pula mengenai isu kebebasan media di negara kita ini, Malaysia...

hehehe.. tak hairanlah ada kawan2 yang anta sms, komen kata cerita aku ni memborink kan.haha.. Bukan ape, dorang kata cerita aku ni tak habis-habis mengenai politik, ada juga yang kata aku ni terlalu kepartian.. huhu...

Aku terima itu sebagai kritikan yang membina, lagipun pandangan masing2.. Dan jauh sekali nak menyalahkan dorang. Yelah, bagi aku, setiap orang ada kebebasan bersuara dan dorang bebas memberi pandangan .. Macam aku jugak lah, semua yang aku tulis lahir daripada hati dan naluri aku..hehe.. semua atas kapasiti dan pandangan peribadi aku..

Jadi, berbalik kepada cerita.. kadang-kadang aku nak tergelak lah tengok gelagat beberapa pengamal media yang nampak sangat terpesong jauh daripada fungsi sebenarnya.. Tidak kiralah samaada media elektronik mahupun media cetak.. Pengamal-pengamal media ini nampak sangat PRO terhadap pihak tertentu sehingga gagal menjadi satu entiti ataupun medium yang menyampaikan berita mahupun cerita yang benar. Tidak hairanlah kebebasan media di Malaysia masih jauh ketinggalan jika di bandingkan dengan negara-negara lain yang jauh lebih mundur.

Di Malaysia sendiri, mempunyai beberapa stesen TV, antaranya, RTM merupakan tv stesen kerajaan, tv3 stesen tv swasta, juga seperti ntv7, astro dan lain2.. Aku lebih suka melihat RTM dan TV3 untuk dijadikan contoh dalam cerita ini..

Kalau mengikut pengamatan ku sendiri nampak sangat dua stesen tv ini tidak bersifat adil dalam menyiarkan sesuatu berita terutamanya mengenai politik semasa dalam negara.. Mereka lebih di lihat PRO kepada pihak tertentu dalam memberi liputan mengenai isu tertentu terutamanya melibatkan isu pembangkang..

ha... jangan cakap aku ni pulak bersifat kepartian dan pro pembangkang.. tetapi hanyalah sekadar memberikan pandangan.. aku juga mahu melihat pengamal media ini lebih adil dalam memberi liputan terutamanya mengenai politik negara agar masyarakat dapat menilai sendiri setiap isu yang timbul.. Aku juga percaya masyarakat bukanlah bodoh untuk memilih mereka yang salah.. Jadi, pengamal media tidak perlu takut untuk melaporkan perkara-perkara yang benar..

Mengenai isu pro ataupun natural ni, kalau aku tengok laporan media di tv  yang berat sebelah, aku jadi cuak, menyampah dan kecewa.. Bukan apa, kita sendiri dapat menilai tahap kejujuran dan ketelusan mereka dalam membuat laporan.

Sebagai contoh, isu terdekat ni, mengenai pilihan raya kecil yang diadakan di Galas Kelantan dan Batu Sapi di sandakan, aku tengok stesen tv ini lebih suka membuat liputan mengenai parti pemerintah sahaja, semuanya tentang kemegahan, kejayaan, kemewahan yang mereka sudah ataupun sedang lakukan.. semuanya tentang kemanisan saja..

Adapun dorang wat liputan mengenai parti lawan semuanya tentang keburukan dan kerompongan pihak pembangkang. Dorang tak bagi peluang pun pihak lawan memberi ulasan, jauh sekali bercerita mengenai sumbangan yang telah pihak lawan lakukan. ADIL KAH?? sedangkan ada pemimpin tertentu mengatakan RTM juga akan buat liputan tuk parti lawan.. tapi masih tidak kelihatan..huhu.. omong kosong...

Banyak lagi contoh-contoh terdekat sebenarnya sebelum ini.. kalau di ceritakan semuanya, huuuu... 1, 2 buah novel pun tak cukup..kadang-kadang geli hati nak tengok.. Tidak hairanlah banyak wujud media alternatif yang di lihat oleh generasi muda zaman sekarang ini lebih bersifat natural dan menjadikannya sebagai bahan bacaan mereka.. percaya atau tidak itulah hakikatnya,.. akupun lebih berminat baca media alternatif.

Bukanlah  nak cakap ni sebab aku pro pembangkang, tetapi kalau boleh kita nak lihat biarlah pengamal media ini lebih adil dan telus dalam membuat liputan,. Pembaca bukanlah bodoh membabi buta, tetapi pembaca terdiri daripada mereka2 yang bijak pandai,. Dorang tahu mana salah dan mana silapnya. Tidak hairanlah semasa pilihan raya umum 2008, kebanyakkan pengundi muda lebih menjurus untuk mengundi parti lawan,, kerana apa? mereka kecewa dengan keadaan ini. mereka rasa tertipu.. Mereka juga lebih berminat membaca laporan2 media alternatif seperti malaysia kini, blog, youtube dan lain-lain.
Bagi aku, apa yang penting pengamal media biarlah adil, jujur dan ikhlas buat kerja,.... jangan takut dengan pembaca.. Kami boleh menilai apa yang baik dan buruk..




" macam orang bercinta, semuanya indah belaka, semuanya manis belaka"

No comments:

Post a Comment