suAtu ceRita...

suAtu ceRita...
kitA aDa piLihan...

Saturday, October 30, 2010

Kita perlu berbangga...

Semalam tengok berita kat tv, semuanya sibuk bercerita tentang bola sepak Piala Malaysia.

Akupun nak jugak lah berkongsi cerita tentang bola sepak Malaysia yang kadang-kadang ada jer kontroversinya. Walaupun aku bukanlah peminat sukan terutamanya sukan bola sepak, tapi taklah sampai tak ambil tahu langsung.. Minat gak ambil tahu mengenai perkembangan sukan Negara.

Sebelum itu, aku ingin mengucapkan TAHNIAH kepada pasukan Red Warrior, Pasukan Kelantan yang telah menjuarai Piala Malaysia buat pertama kalinya semalam. Tahniah juga buat Negeri Sembilan kerana layak ke perlawanan akhir.. Adat pertandingan, kalah dan menang, apa yang pastinya anda semuanya hebat..

Berbalik kepada cerita,. kebelakangan ini aku tengok bola sepak tempatan semakin rancak dan mendapat sambutan dari kalangan penyokong tempatan. Semalam stadium Bukit Jalil dipenuhi lautan penyokong tempatan, seolah-olah macam perlawanan pasukan luar negara pulak. Yelah, dulu kalau aku tengok bila perlawanan antara pasukan bola sepak tempatan, stadium suram je tanpa sorakan gemuruh penyokong, di penuhi oleh pekerja2 serta urusetia pasukan bola sepak je,,.

Dulu, penyokong tempatan memandang sepi pasukan bola sepak tempatan, juga ada segelintir penyokong tempatan memandang sinis dan melabel pasukan tempatan sebagai "ayam kampung! lembik! bosan!" dan macam2 lagi.. Bukan apa, mungkin masa tu aura ataupun belang pasukan tempatan kurang menyengit.. ataupun mungkin juga kurang kesedaran semangat patriotisme dikalangan penyokong tempatan,. entahlah itu andaian aku jak..

Dari sudut pandangan ku, dalam sukan bola sepak ni, aku lebih tertarik melihat penyokong pasukan kelantan.. Bukan apa, aku suka tengok semangat yang ada pada mereka dalam memberikan sokongan kepada pasukan mereka.. Dalam kejadian rusuhan dulu, semasa perlawanan bola sepak yang melibatkan penyokong pasukan kelantan, sehingga menyebabkan perbagai implikasi yang timbul, aku lihat disebalik keburukannya, ada juga kebaikan yang tersirat.. Bagi aku, semenjak kejadian itu, Bola sepak tempatan semakin rancak dan mendapat sambutan daripada penyokong tempatan. Bola sepak tempatan juga mendapat publisiti secara percuma melalui perbualan2 masyarakat tempatan..

Apa yang aku nak cakap, semangat yang ada pada penyokong kelantan itu perlu dijadikan contoh agar kita boleh lihat suasana serta aura bola sepak tempatan terus bernyawa justeru terus menempah kejayaan suatu hari nanti.. Kita tahu sukan bola sepak da diikhtiraf sebagai sukan nombor 1 negara, nahhh,. kalau begitu semangat ini yang kita mahu. Kerana bukan apa, bagi aku sorakan serta sokongan penyokong merupakan sesuatu yang penting dalam perlawanan bola sepak.. Merekalah yang menghiasi suasana stadium dan menambahkan lagi dramatik pentas perlawanan itu.

Bukanlah aku nak kata kita perlu merusuh bila pasukan kita kalah, tetapi semangat yang tersirat itu yang perlu kita contohi.. ambil yang baik sahaja untuk dicontohi.. lagipun, bagi aku ada "advantage" di sebalik kejadian itu.. Mungkin suara-suara sumbang yang suka mengkritik serta memandang sinis pasukan bola sepak tempatan akan sedar bahawa bola sepak tempatan juga "ada aura" ape..

Aku ingat lagi, masa kedudukan bola sepak negara jatuh di tangga tercorot dunia, FAM mendapat kritikan hebat dan macam-macam lagi desakan yang dibuat. Aku tak salahkan mereka yang mengkritik tetapi kritikan itu biarlah dari sudut yang positif dan membina. Aku yakin mungkin dikalangan yang mengkritik itu mahu melihat Bola sepak negara terus maju selaras dengan kemajuan negara. Kepada penyokong pula, kita juga harus sedar, kita perlu terus memberi sokongan dengan mencontohi semangat penyokong kelantan. hehehe.. Barulah nampak kita ni memang peminat nombor 1 sukan bola sepak.

Rasa terharu dan bangga bila melihat suasana stadium semalam walaupun hanya di kaca tv. Apa yang penting semangat patriotisme tuk menyokong pasukan tempatan tu ada. Janganlah kita melihat sokongan keatas pasukan negeri itu dari sudut yang negatif, tapi mari kita melihatnya dari sudut yang positif.. kerana aku yakin ianya untuk MALAYSIA...



Sekali lagi syabas buat kedua-dua pasukan.. suatu hari nanti kita akan lihat pasukan negara berentap di persada dunia...

" teringat, masa sukan komenwal baru-baru ini, atlet angkat berat negara Aricco Jumith, tidak sengaja memakai baju yang ada label "Sabah" telah mendapat kritikan daripada beberapa pihak, kononnya semangat kenegerian.. perlukah nak dijadikan isu..?? walhal semasa beliau menerima emas, lagu serta bendera Negara juga yang dinaikkan.. kita sepatutnya melihatnya dari sudut positif"

No comments:

Post a Comment